پل معلق زنجیری مجارستان

پل معلق زنجیری را شاید بتوان یکی از عوامل رشد و توسعه بوداپست دانست. این پل زیبا و دیدنی مناظر زیبایی از رود دانوب را در کنار شکوه معماری‌اش به نمایش می‌گذارد.

پل «سیچینی» (Széchenyi) که به پل زنجیری نیز شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین قسمت‌های شهر بوداپست است. این پل معلق باشکوه در قرن نوزدهم به روی رودخانه دانوب برای پیوند دادن دو بخش «پِست» و «بودا» ساخته شد که تا آن زمان هنوز از هم مجزا بودند. پل زنجیری اولین پل دائمی بوداپست بود. تا قبل از آن نزدیک‌ترین پل برای عبور از دانوب در وین قرار داشت و تنها راه عبور از آن در زمستان سوار شدن بر کشتی بود. پل موقتی تنها در ماه‌های تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سازه موقتی باید قبل از شروع فصل سرما برچیده می‌شد تا از یخ زدگی آن جلوگیری شود.

پل زنجیری بوداپست

از نرسیدن به مراسم تدفین تا ساخت پل دائمی

نام پل از کنت «ایشتْوان سیچینی» (István Széchenyi)، نیروی محرک پشت پروژه ساخت آن گرفته شده است. وی بعد از نرسیدن به مراسم تشییع جنازه پدرش به علت تأخیر کشتی بر اثر آب و هوای نامناسب، با قدرتی که به عنوان یک دولتمرد برجسته داشت، پروژه ساخت یک پل دائمی بر روی دانوب را به جریان انداخت. در سال ۱۸۳۶ کنت سیچینی یک مهندس شهرسازی انگلیسی را برای طراحی پل استخدام کرد. او قبلاً تجربه ساخت دو پل معلق دیگر را نیز داشت؛ این دو پل، یکی «هَمر اسمیت» در لندن و دیگری پل «مارلو» بودند. پل دوم نسخه کوچک‌تر و شبیه به سازه‌ای بود که او برای بوداپست طراحی کرد. ساخت پل مذکور در سال ۱۸۴۲ تحت نظارت مهندسی اسکاتلندی به نام «آدام کلارک» شروع شد.

پل زنجیری بوداپست

بازگشایی پل زنجیری

این سازه ۳۷۵ متر طول و ۱۶ متر عرض داشته و در ۲۰ نوامبر سال ۱۸۴۹ افتتاح شد. در زمان بازگشایی، این پل بلندترین پل اروپا بوده و با دو برجی که با زنجیرهای آهنی سازه ‌را حمایت می‌کردند جزو شکوه‌های مهندسی محسوب می‌شد. علت نامگذاری این سازه که به پل زنجیری شناخته می‌شود به خاطر همین زنجیرهای آهنی می‌باشد. دو برج حمایتگر پل، به زیبایی با نشان رسمی شهر تزئین شده‌اند. دو مجسمه شیر سنگی با ابهت هم در بالای دو برج قرار گرفته و از آن محافظت می‌کنند.

پل زنجیری بوداپست

اهمیت سازه و آسیب‌های بعد از جنگ

ساخت پل، اقتصاد کشور مجارستان را جانی تازه بخشید و شاید بتوان گفت باعث فرا رسیدن عصر طلایی بوداپست و تبدیل آن از دو شهرک معمولی به کلان‌شهری با رشد و توسعه سریع شد. پل زنجیری همچنین نماد استقلال و محل تظاهرات مردم در زمان‌های متلاطم سقوط پرده آهنین در سال ۱۹۸۹ بود. پل زنجیری در سال ۱۸۴۸ از حمله اتریشی‌ها برای نابودی آن طی جنگ‌های استقلال‌طلبی جان سالم به در برد. هر چند در سال ۱۹۴۵ در اواخر جنگ جهانی دوم این سازه توسط آلمانی‌ها برای گسترش ارتش سرخ منفجر شد. یکی از اولین سازه‌هایی که بعد از پایان جنگ مورد بازسازی قرار گرفت، پل زنجیری بود و در سال ۱۹۴۹ دوباره افتتاح گردید. پل فعلی کپی دقیقی از نسخه قبلی است.

پل زنجیری بوداپست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *